Umiejętność ograniczania posiadanego materiału

Dalej, zebrany materiał poddajemy omówieniu i przechodzimy do prac nad komponowaniem elementów wypowiedzi, nad ich porządkowaniem (istotna jest przy tym, by oddzielić to, co czerpiemy od innych autorów, dajemy to w cudzysłów i opatrujemy przypisem, od tego, co jest naszą własnością intelektualną). Jak już wspominałem, niezwykle istotna jest umiejętność ograniczania posiadanego materiału (wbrew pozorom to właśnie jego nadmiar jest jednym z największych problemów, zwłaszcza początkujących mówców), liczy się przecież efekt całości wypowiedzi. Dlatego też na tym etapie kilkakrotnie przeglądamy zebrane dane i wybieramy to, co będzie najcelniejsze dla naszego wystąpienia. Warto powtarzać sobie pytanie, na ile to, co wybieram do swojego przemówienia, może przysłużyć się jego powodzeniu (a więc, które tezy będą głównymi tezami, dobrze jest ująć główną tezę w zdanie, o którym będziemy pamiętać w trakcie całej pracy; pamiętajmy, że błędem będzie nadmierne akcentowanie spraw pobocznych kosztem spraw głównych)? To, co pozostaje po selekcji, powinniśmy obecnie poddać obróbce, wiążemy ze sobą poszczególne fragmenty materiału, komentujemy je – trzeba przecież pamiętać, że wystąpienie zazwyczaj zawiera nie tylko elementy rzeczowe, ale i nasz osobisty pogląd na ich temat. Cenna będzie w związku z tymi poczynaniami próba sformułowania wielu różnych możliwych porządków wypowiedzi, ich odmienność pozwala uświadomić sobie rozmaitość efektów, które możemy osiągnąć, mówiąc. Takie wielostronne próby przyczynią się do uzyskania najbardziej odpowiedniego do naszych potrzeb rozwiązania, pozwolą także uniknąć nam monotonii wypowiedzi. W konsekwencji powstaje pierwszy syntetyczny plan wystąpienia.

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)