Schematy argumentacji #2

  1. Argument do słuchaczy: ma on charakter chwytu erystycznego (pojawia się w sytuacji sporu, rywalizacji w szerszym gronie) i polega na używaniu argumentów mogących wpłynąć na słuchaczy i w ten sposób wywrzeć wpływ na naszego przeciwnika (wypada przyznać, że to często nielojalne postępowanie). By użyć takiego argumentu, powinniśmy wiedzieć, co może trafić do publiczności (może to być np. żart), w jaki sposób schlebić jej gustom. Przykładem może być sytuacja, w której polemizując z przeciwnikiem na temat opieki społecznej państwa i zdając sobie sprawę, że słuchające nas audytorium popiera taką opiekę jak najbardziej rozwiniętą, tym mocniej zwracmy uwagę na konieczność jej istnienia i rozbudowy, podając przy tym jak najwięcej przykładów z życia zwykłych ludzi borykających się z problemami materialnymi, wskazując na zebranych ludzi z zapytaniem, czy chce się ich pozbawić takiej opieki. Innym sposobem takiej argumentacji będzie stawianie pytań publiczności, np. w związku z powyższym przypadkiem: „czy uważacie, że opieka społeczna jest przeżytkiem i należy ją znieść?”.

  2. Argument z tradycji: dowodzi on, iż coś jest właściwe, gdyż ma dawne pochodzenie. Wykorzystujemy taki argument zwłaszcza w stosunku do odbiorcy będącego tradycjonalistą. Możemy wówczas np. stwierdzić w polemice z przeciwnikami istnienia w Polsce senatu, iż jest to instytucja mająca u nas długie tradycje i dlatego właśnie wartościowa.

  3. Argument z przyjaźni: o jego specyfice stanowi powoływanie się na przyjaźń z osobą, do której się zwracamy, przez co domagamy się czegoś (zauważyć wypada, iż argument taki, o czym już pisałem, może mieć charakter manipulacji). W ten sposób np. zdarza się, że prosimy o pomoc naszemu dziecku starającemu się o przyjęcie na studia, rozmawiając z egzaminującym profesorem i przypominając o łączącej nas przyjaźni.

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)