Efekt niedosępności

Czym jest wspomniany efekt niedostępności, kolejna, piąta zasada wpływająca na nasze zachowanie? Polega ona na wytworzeniu poczucia szczególnej wartości czegoś, co jest dla nas trudne do osiągnięcia. Zapewne niejednokrotnie spotkaliśmy się ze stwierdzeniem, że coś jest ostatnie (czy należy do limitowanej serii) bądź czas dostępności czegoś jest ograniczony, takie chwyty często są wykorzystywane w trakcie akcji reklamowych. Wszystko to sprawia, że uznajemy coś za atrakcyjne, gdyż wyjątkowe oznacza dla nas trudno dostępne. Podobnie rzecz przedstawia się, jeśli chodzi o to, co zakazane – również ta cecha, jak się okazuje, zwiększa atrakcyjność. Przyjemnie jest posiadać to, co jest trudne do posiadania (psychologowie dodają, iż zasadę tę wzmacnia świeża niedostępność czegoś oraz rywalizacja o to z innymi), podobnie jak i świadomość przekraczania krępujących nas ograniczeń. Zwróćmy przy tym uwagę, że w konsekwencji takiego postawienia sprawy – kiedy jakiś towar okazuje się w różny sposób limitowany mamy zazwyczaj niewiele czasu na podjęcie decyzji, co eliminuje możliwość bardziej wnikliwego namysłu.

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)