DLA PROBLEMATYKI

Dla problematyki filozofii dziejów szczególnie doniosłe znaczenie miały poglądy Schopenhaue­ra na cierpienie. U niego cierpienie traci wy­miar historyczny, okazuje się natomiast nie­odłączne od ludzkiego istnienia i ugruntowane w samej strukturze bytu. Cierpienie powstaje z konfliktów między różnymi obiektywizacjami woli, tj. przenikającej świat i pozbawionej celu siły; są to np. sprzeczności między dążeniami ludzkich jednostek. Opór, jaki napotyka każda jednostka w dążeniu do ujawnienia swej ener­gii, ze strony przyrody, innych jednostek i róż­nych okoliczności życia — oto łatwo zauważa­lne w życiu jednostki źródło cierpienia. Jedyna rola cierpienia polega na tym, że pobudza ono do działania, do wzmożenia energii dla przeła- mania oporu i wszelkich przeszkód. Przyczyny cierpień są jednak nieusuwalne z ludzkiego życia i świata w ogóle.

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)