Autorytet mówcy

Zacznijmy od kwestii autorytetu. Badania psychologów, jak już wspomniałem, dowodzą, iż mamy skłonność do ulegania powadze autorytetów czy osób o dobrej reputacji. A zatem w trakcie odbioru łączymy komunikat i jego źródło w jedną całość. Dlatego też punktem wyjścia mówiącego powinno być zdobycie zaufania odbiorcy. Jak to osiągnąć? Zjawisko autorytetu kształtują nie tylko kompetencje nabyte przez kogoś, związane z jakąś dziedziną, na temat której się wypowiada (tu niezbędna jest odpowiednia wiedza i zdolność jej przekazania), ale i takie aspekty, jak: posiadane tytuły, ubranie, status majątkowy, atrakcyjność fizyczna, kultura zachowań (i generalnie różne cechy pożądane w danej społeczności czy dla danego odbiorcy), zdolność do wzbudzania sympatii (dobrze jest więc mieć na twarzy uśmiech), a także bezstronność (wskazuje na nią m.in. głoszenie poglądów sprzecznych z własnym interesem).

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)