Adresat zbiorowy

Ważne będą jeszcze dwie kwestie. Otóż zwracając się do adresata zbiorowego, nie zawsze będziemy mówić do wszystkich zebranych (jest tak w sytuacji, gdy:

  1. część zebranych z różnych powodów nie jest dla nas ważna,

  2. okazuje się niemożliwe skonstruowanie wypowiedzi, która przemówi do wszystkich), części z nich możemy nie brać pod uwagę, zwracamy się do tych, na przekonaniu których zależy nam najbardziej, punktem wyjścia budowania strategii argumentacyjnej będzie zatem w takiej sytuacji wybór słuchaczy.

Druga kwestia wiąże się natomiast z sytuacją, kiedy w grę wchodzi istnienie podwójnego adresata naszej wypowiedzi: pośredniego i bezpośredniego. Czasem bowiem zwracając się do kogoś, tak naprawdę mówimy do kogoś innego, zakładamy, iż to on powinien zrozumieć nasz przekaz, który ma wtedy swoje drugie dno. Kwestia dotycząca nastawienia odbiorcy/odbiorców do nas jest raczej oczywista. Jasne, iż w przypadku negatywnego nastawienia musimy przemyśleć strategię nawiązania kontaktu i zjednania adresata wypowiedzi. Niejednokrotnie w takiej sytuacji powinniśmy także przygotować się na polemikę, mieć w zanadrzu dodatkowe argumenty, uwzględnić również możliwe kontrargumenty przeciwnika.

Witaj na moim serwisie! Witaj z zawodu jestem nauczycielem geografii, bardzo często czytam, istotne dla mnie jest pogłębianie swojej wiedzy. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)